Aansturing

 

Gerelateerde onderwerpen:

Weerstand     

We hebben het hier natuurlijk over de aansturing van de roeren. Aileron, hoogte en richting.
Voordat ik het opdeel in twee stukken kunnen we natuurlijk zeggen dat alles zo spelingsvrij, soepel en licht mogelijk moet.

1. Hoogte en richting
In de beginjaren van DLG werden deze roeren aangestuurd middels push/pull. Dit houd in dat roeren door de stuurstang zowel aangetrokken als geduwd werden. Dit werd gedaan door een 0.8mm staaldraad door een kunststof buitenkabel te laten lopen. Het nadeel was natuurlijk dat dit ontzetten zwaar was. Een lichtere variant hierop werd gevonden door de 0.8mm staal te vervangen door een 0.8mm carbonstaaf. Dit scheelde al enorm in gewicht. Toch bleef je aangewezen op een buitenkabel waar de stuurstang doorheen moest. Tevens is een nadeel dat deze o zo dunne carbonstaaf snel breekt. Heb je een demontabel stabilo dan breekt bij het loskoppelen van de aansturing snel de pushrod (stuurstang) en is deze slecht te repareren.
Een uiterst simpele en zeer lichte oplossing is single pull. Bij single pull wordt, zoals de naam al aangeeft, het roer alleen aangetrokken. Het duwen is niet noodzakelijk omdat het roer teruggeduwd wordt door een torsieveertje welke we in het roer inbouwen.
Voor het aantrekken  gebruiken we een rekvrije lichte en slijtvaste draad. De beste materialen die je hiervoor kan gebruiken is 0.3mm staal of Dynemalijn. Gebruik vooral geen visdraad!!!!! Hier zit teveel rek in. Een gitaarsnaar van 0.2mm staal voldoet ook prima.

Hoe maken we deze aansturing
binnenkort meer..................