Servo

Zoveel soorten zoveel smaken. En welke moet je hebben.
Bij DLG is het van groot belang dat de servo een nauwkeurig nulpunt heeft. Dat wil zeggen dat als je de stick neutraal hebt na een beweging de servo steeds precies op hetzelfde punt staat. Dat klinkt heel logisch en op het oog doet iedere servo dat maar in praktijk is het toch even anders.
Waarom is zo miniem verschil uit den boze? Wel, op richting is de ramp niet zo groot maar op hoogte wel. Bij het gooien krijgt je model een enorme snelheid. Het kleinste verschil in je hoogteroer is dan direkt heel duidelijk merkbaar. Bij het gooien moet je vol vertrouwen hebben in je model en apparatuur. Je hebt immers na het loslaten ook heel even niet beide handen aan je zender.
Bij extreme verschillen in de neutraalstand van je servo heb je zo de kist in een looping of in de grond. Gelukkig kom je niet veel van dergelijke servo's meer tegen. Toch is het vreselijk frusterend als je na iedere worp moet trimmen op hoogte. Daar heb je snel genoeg van. Tevens kost een slechte worp meters starthoogte. Op een wedstrijd wil je dat helemaal niet. Een goede servo op hoogte is dus van groot belang.

Hoe zit het dan met speling? Veel servo's hebben inderdaad wat speling. Ook de duurdere. Dat is op zich helemaal geen probleem zolang het niet te erg is natuurlijk. Het mooie is dat we bij DLG de aansturing op hoogte en richting middels single pull doen. Kijk, dat is een voordeel want hierdoor wordt de speling altijd uit de servo gehaald. Er wordt immers altijd iets aan de servo getrokken. En staat in die toestand de servo altijd keurig op dezelfde plaats dan is wat we willen.

Aangezien de ailerons niet met singlepull aangestuurd worden is zowel een servo met weinig speling als één die heel nauwkeurig is van belang. En omdat de vleugel ook nog eens niet te dik is zijn slechts weinig servo's geschikt.
Mocht je voor je DLG 4 gelijke servo's aanschaffen test dan even welke de minste speling hebben en zet die op de ailerons.
De meest gebruikte is de D47 van Dymond voor hoogte en richting. Eigenlijk hebben alle wedstrijdvliegers de D47 in gebruik.  Hij is erg klein, nauwkeurig en snel, en dat is wat we willen.
Voor de aileron zijn er meer alternatieven. Omdat op de ailerons geen single pull toegepast wordt moeten hier servo's zonder speling op komen die ook nog eens een goed nulpunt hebben en krachtig genoeg zijn. Bij het geven van volle uitslag (remmen) wordt er nogal wat van de servo gvraagd. De dikte van je vleugel is ook van belang.
Niet voor niets zitten bij de XXLite DLG de servo's on de romp. Ze passen simpelweg niet meer in de vleugel omdat het profiel bij deze kist te dun is om nog een servo te plaatsen.

Servo's die momenteel op ailerons gebruikt worden zijn:
Dymond D60
Graupner 

Voor de startende DLG'er met een mini zijn voor een paar euro al goede servo's te verkrijgen.  Kijk even welk formaat je kwijt kan in je kist en bespaar niet op de laatste euro. Bedenk wel dat die besparing misschien je veel duurdere kist kan kosten.

 

Zie ook modelbouwforum discussie